To make a Beracha on lightning, you have to see an actual bolt of lighting? Or seeing the whole sky light up s sufficient?
Rav Shlomo Zalman Auerbach (Halichot Shlomo page 287, Sh"t Minchat Shlomo 2:4:34) writes that one may recite the bracha on lightning even if one only saw the flash from the lightning and not the bolt because one really feels Hashem's greatness and the greatness of His creations even without seeing the bolt. This is quoted in Vezot HaBracha (pg 156). Rav Yacov Kamenetsky in Emes Liyaakov (Siman 227 in the footnote), Sh"t Az Nidberu 6:23, Chazon Ovadia (Berachot page 466), and Sh”t Tzitz Eliezer 12:21 agree.
Rav Elyashiv (Ashrei Ha'ish 40:5) holds that one should not recite a bracha on lightning unless he saw the actual bolt.
https://halachipedia.com/index.php?title=Bracha_For_Seeing_Natural_Wonders#Lightning_and_ThunderThe Sefer Avnei Yashfei 4:36:3 was asked concerning a case where someone is in his house and sees the light from the lightning through his window, can he make a bracha or not?
He first brings the Rambam Berachos 10:14 which does not mention seeing the lighting rather just making a bracha on lighting.However,he writes that since that halacha is talking about many other things which dont require seeing it wasnt mentioned but who says one doesnt need to see lighting.
He then brings the Rivevos Ephraim 4:54:19(last Paragraph) (He mentions the shittah of the Tzitz Eliezer and the Shaarei Halacha in the tshuvah)who holds that seeing the light is enough ,his logic is that since we never see the actual lightning just the light it produces then any light is good enough to make the bracha.The Avnei Yashfei said that this is not a good proof according to his understanding.
He holds halacha lmaaseh that one should not make a bracha on non direct lightning,he also holds its a safek bracha lehakel. However,he writes that Rav Wosner and Rav Ben Tzion Abba Shaul hold that one does make such a bracha without the actual lightning bolt. The Tzitz Eliezer 12:21 also paskens this way. He then brings Rav Eliyashiv who held that one only makes the bracha on seeing the actual lightning,and this is how the Avnei Yashfei goes.
https://judaism.stackexchange.com/a/43440שאלה
כשרואים רק את האור של הברק ולא את הברק עצמו, מותר עדיין לברך את הברכה שעל הברק? תודה
תשובה
שלום רב,
גם באופן זה אפשר לברך.
מקורות: שו"ת מנחת שלמה חלק ב' (סימן ד אות לד, וכן הוא בהליכות שלמה חלק א' פרק כג בדבר הלכה אות לט) שאף אם ראה רק את אור הברק, ולא את הברק עצמו, מברך ברכת הברק, וכן מנהג העולם, מפני שגם ע"י האור הזה האדם מתרגש ורואה בכך מעין מעשה בראשית. וכן פסקו בשו"ת ציץ אליעזר חלק י"ב (סימן כא) ובשו"ת אז נדברו חלק ו' (סימן כג אות ב) ובשו"ת רבבות אפרים חלק ד' (עמוד קלא, ד"ה ונשאלתי) ובשו"ת שבט הקהתי חלק ג' (סימן שלז אות ז) ובספר אמת ליעקב (סימן רכז) ובספר חוט שני שבת חלק ב' (עמוד שג) ובספר חזון עובדיה ברכות (עמוד תסו). וכן הביא בשו"ת אבני ישפה חלק ד' (סימן לו ענף ג) בשם הגר"ש וואזנר והגרב"צ אבא שאול זצ"ל.
ואמנם האבני ישפה שם דעתו שאין לברך. ושכן הסכים אתו גאון אחד (והכוונה להגרי"ש אלישיב זצ"ל וכמו שרמז בהקדמה לספרו). וכן כתבו בשו"ת משנה הלכות חלק י"ט (סימן כג) ובספר ברכת ה' חלק ד' (פרק ג הערה 46) שאין לברך. ובספר דולה ומשקה (עמוד קלא-קלב) הביא תשובת הגר"ח קניבסקי שליט"א שספק ברכות להקל. ע"ש. מכל מקום דעת רוב הפוסקים שיש לברך, וכן הוא מנהג העולם וכנ"ל, ובמקום מנהג לא אומרים ספק ברכות להקל, וכמו שכתב בשו"ת תרומת הדשן (סימן לד).
בברכה,
https://www.hidabroot.org/question/290311כל שרואה את הבזק האור של הברק מברך עליו, אע”פ שלא ראה את מראה הברק עצמו בין העננים.
http://www.kehila.info/%D7%91%D7%A8%D7%A7%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%A8%D7%A2%D7%9E%D7%99%D7%9D/