At the end of the day most debates about lockdown policy boil down to the value of absolute quantity of people dying from virus, vs the value of the quality of life of those impacted by the lockdown, from mental health to finance and impended life pursuits. In Judaism, the purpose of life can be defined as Avoidas Hashem, so a primary cost of lockdown is the diminished quality of Avoidas Hashem without shuls/minyan.
The question is also very relevant to the State Of Israel. Approximately 50,000 Jews have been killed by Arabs since 1948. Putting aside the practical question of whether or not those could have been avoided without having the state, is it permissible to die for Jewish control of Israel? By and large religious Zionism & Rav Kook held it is worthwhile, and Charedim & Rav Shach held that it isn't.
Is there any earlier source in rabbinical literature that discusses scenarios where Jewish lives can be sacrificed?
I am aware of 2 halachos:
1) Milchama, which requires at least some of מלך / סנהדרין / אורים ותומים.
2) 'רמב"ם הלכות יסודי התורה ה׳ ה
נשים שאמרו להם עובדי כוכבים תנו לנו אחת מכן ונטמא אותה ואם לאו נטמא את כולכן יטמאו כולן ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל וכן אם אמרו להם עובדי כוכבים תנו לנו אחד מכם ונהרגנו ואם לאו נהרוג כולכם יהרגו כולם ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל ואם יחדוהו להם ואמרו תנו לנו פלוני או נהרוג את כולכם אם היה מחוייב מיתה כשבע בן בכרי יתנו אותו להם ואין מורין להם כן לכתחלה ואם אינו חייב מיתה יהרגו כולן ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל.
Which is a Machlokes in Yerushalmi & some Rishonim pasken unlike the Rambam that we can pass over the Jew they request, but it's only because he is bound to die either way.
Therefore, it is my understanding thus far that according to Halacha, we would indeed close all shuls every winter to save a single elderly flu victim, if not for the fact that we assume people will go out anyways, and so closing the shuls will no reduce the overall infection rate. It is worth noting the entire concept of transmittable sickness was only discovered by Ignaz Semmelweis in the mid 1800s, and prior to that it was not known that one can become sick by contacting a sick person.
לפיכך נברא אדם יחידי, ללמדך, שכל המאבד נפש אחת מישראל, מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא.
וכל המקיים נפש אחת מישראל, מעלה עליו הכתוב כאלו קיים עולם מלא....
לפיכך כל אחד ואחד חייב לומר, בשבילי נברא העולם.