כתוב בשם הגר''א זצ''ל, שיופי - כשהיא ביחד עם יראת ה' - ''היא מעלה גדולה''
עי' בספר בית אבות על פרקי אבות להג''ר שלמה זלמן זצ''ל נכד הג''ר אברהם זצ''ל בעל מחבר ספר 'מעלות התורה' אחי הגר''א זצ''ל, פ''ה משנה י''ט, שכותב וז''ל, פי' ד''ז (דודי זקני) הגר''א ז''ל מווילנא הפסוק (משלי ל''א - ל') שקר החן והבל יופי אשה יראת ה' היא תתהלל, וקשה אם חן ויופי הוא הבל ושקר, איך משבח הכתוב בדבר שקר, שאמר (ויצא כ''ט - י''ז) ורחל היתה יפת תאר ויפת מראה, ואמר הוא ז''ל, שהיופי הוא הבל ושקר אם היא לבד, אבל באשה יראת ה' היא מעלה גדולה, וה''פ שקר החן והבל היופי אשה יראת ה' היא - היינו החן והיופי שמוזכר למעלה - תתהלל, ומילת 'היא' קאי על החן והיופי שאמר תחילה, עכ''ל. וכן גם הובא בשם הגר''א זצ''ל בספר דרך אבות על פרקי אבות להג''ר מאיר נכד בעמח''ס 'מעלות התורה' הנ''ל, פ''ד מ''א, ע''ש. והנה עי' ברש''י בפ' חיי שרה כ''ג - א', על הפסוק 'ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנה', שכותב וז''ל, לכך נכתב שנה בכל כלל וכלל, לומר לך וכו', ובת כ' כבת ז' ליופי, עכ''ל, ועי' בגור אריה להמהר''ל ז''ל שם שכותב וז''ל, ואם תאמר למה משבח אותה ביופי, והלא כתיב שקר החן וגו'. ונראה לומר דקרא לא איירי ביופי וכו', עכ''ל, ע''ש. ועי' בספורנו בפ' שמות ב' - ב', על הפסוק 'ותהר האשה ותלד בן ותרא אותו כי טוב הוא', שכותב וז''ל, 'כי טוב הוא' - יפה, כמו 'כי טובות הנה' (בראשית ו' - ב'), ראתהו יפה יותר ממה שהיה מורגל, וחשבה שזה היה לתכלית מכוון מאת יוצרו, כי אמנם יופי התבנית יורה על טוב מזג החומר ושלמות הכח המצייר, עכ''ל. ועי' מש''כ הבן יהוידע בב''מ דף פ''ד., על מה שאיתא בגמ' שם, ''ר' יוחנן הוה אזיל ויתיב אשערי טבילה, אמר כי סלקן בנות ישראל מטבילת מצוה לפגעו בי, כי היכי דלהוו להו בני שפירי כוותי גמירי אורייתא כוותי'', וז''ל הבן יהוידע, קשה, יופי לבנים למאי אצטריך, ואין זה הגון אלא לבנות, ונראה לתרץ בס''ד, דאם הת''ח יפה יוליד בנות יפות, ובפרט אם יזדמן גם אשתו יפה, וכיון דבנותיו יפות קפצי עלייהו העשירים ולוקחים אותם בלא ממון, גם עליו יקפצון העשירים לתת לו בתם, ואז ממילא אח''כ יחזיקו בידו, וישב בבהמ''ד על התורה ועל העבודה, עכ''ל.;