If you're referencing what I think you're referencing (inyan tefillin), the mitzvah is not to understand the reason but to understand that there IS a reason.
Nope, ramban says specifically that there is a mitzva to try to understand the reason for every tzara in the world. I believe it is at the end דרשת תורת ה' תמימה, but I may be wrong.
ETA I think it is this from Sha'ar hagemul
אם תשאל עלינו: כיון שיש עניין נעלם במשפט ונצטרך להאמין בצדקו מצד שופט האמת יתברך ויתעלה, למה תטריח אותנו ותצווה עלינו ללמוד הטענות שפירשנו והסוד שרמזנו? ולא נשליך הכל על הסמך שנעשה בסוף שאין לפניו לא עוולה ולא שכחה, אלא שכל דבריו במשפט. זו טענת הכסילים מואסי חכמה, כי נועיל לעצמנו בלמוד שהזכרנו להיותנו חכמים ויודעי א-להים יתברך מדרך הא-ל וממעשיו... וכן חובת כל נברא עובד מאהבה ומיראה לתור בדעתו לצדק המשפט ולאמת הדין כפי שידו משגת... כדי שתתיישב דעתו בעניין ויתאמת אליו דין בוראו.