And the root to it all was one side trying to impose its worldview on the rest of Torah Jewry. Let's not lose the forest for the trees.
And this was the point I wanted to make in the first place.
Chabad might have tried certain things, but in its history it never used coercion by intimidation.
Yes, Satmar has changed a lot in recent years. Mostly IMHO due to circumstances of internal strife and loss of power over events in Torah Jewry in America due to loss in public opinion rather than any change in shita.
I've already replied that I wasn't interested in getting involved in an "it's your fault that we did what we did" type of argument, although I technically could retort in such a manner. But I was a bit disturbed by your last statement, which implies that the original Satmar shitah was to fight against anyone who doesn't accept our beliefs. I was planning to look into this, and then on Shabbos I happened to read a piece in a Yiddish weekly which I found very interesting. It's from an interview with Rabbi Yecheskel Roth shlita, Karlsburger Rav.
ש: דער רב איז א קנאי וואס איז גרייט צו ליידן אויפן דעת תורה, אבער דער רב... גייט באזוכן אלע רבנים און רבי'ס און לעבט מיט יעדן בשלום... איז נישט קנאות א סתירה מיט שלום?
ת: אין דעם נושא האב איך איין מורה דרך, דער רבי זי"ע. ער איז דאך געווען דער עמוד האש פון קנאות און ער איז געגאנגען באזוכן די רבי'ס פון גור, וויזניץ, הגאון רבי אהרן קאטלער וועמען ער האט אזוי מספיד געווען. אפילו עסקנים פון אגודה האט דער רבי שיין אויפגענומען, און די עסקנים פון חינוך עצמאי, דער רבי האט זיי אפי' געגעבן געלט צו שטיצן. דער רבי האט אויסגעלערנט אז מען דארף זיין מיט יעדן איד א ידיד און נאר לוחם זיין פאר'ן אמת קעגן דעם שקר, אבער נישט מענטשן איינער קעגן דעם צווייטן.
The same article mentions that when the Satmar Rebbe appointed Rav Roth as Satmar Dayan in Boro Park, he referred to him as "mein Reb Cheskele". This Lashon chibah, which was out of character for the Rebbe, should give Rav Roth the credence to state the Rebbe's shittah as it truly was, more than any hothead would try to convince you.