So what's the answer? My kid asked me and I gotta say something....
ב
תוספות הרא"ש שם חידש שדין זה הוא רק במקום שאפשר, אבל במקום שאין אפשרות - ניתן להביא גם כמות חלקית של שמן[5].
יש שתירצו, שאכן אין לשים כמות מועטת של שמן שלא תדלק עד הבוקר, אולם הכהנים סמכו על הנס, והביאו כמות מועטת של שמן בהבינם שהיא תדלק עד הבוקר. ואף שבאופן רגיל, אין סומכים על הנס, מ"מ החשמונאים "הרגישו את מהלך הניסים שנתחדש בבריאה לאותו זמן[6], ועל כן מלכתחילה סמכו על הנס, שכל מה שאין סומכין על הנס הוא בזמן שהטבע שולט ואין לסמוך על שינוי סדרי בראשית, אבל כשהזמן עצמו הוא ניסיי, כשם שסומכים על הטבע - כך סומכים על הנס" (הרב יעקב משה חרל"פ, מי מרום חלק ח - שיחות לספר בראשית, מאמר פח אות ב, עמ' רפט, נדפס ג"כ במי מרום חט"ז - שיחות לחנוכה ופורים, מאמר ט, עמ' מו-מז).
יש שכתבו שלא הייתה להם עצה אלא לשים חצי כזית שמן ותו לא, וזאת היות והמנורה הייתה טמאה בטומאת מת[7], ומתכת הטמאה בטומאת מת מטמאה כמת (חרב הרי היא כחלל – שבת קא: ועוד), וא"כ כל שמן שישימו במנורה יטמא. ואין פתרון אלא לשים חצי כזית שמן, שלשיטת רש"י(דרוש מקור) אינו מטמא (ברכת יצחק - מובא בספר דיני חנוכה, הוצאת דגל ההלכה, ירושלים תש"ס, עמ' קנ).
ויש שכתבו שמלכתחילה בשעת הדחק, "במקום עניות" שאין שמן אחר, די ליתן במנורה כזית שמן, ולהוסיף בכל פעם שנראה שהשמן קרוב להגמר (הגהות וקצת ביאורים על המגיני ארץ מבעל המקור חיים, - הנדפס בסוף שו"ע או"ח, - סי' עתר).