But it wasn't and I apologize. But the constant attacks on me are as stupid. I just have a lot of questions and maybe lots of uncomfortable ideas but I also have rabbinic guidance in my life.. (renowned rabbanim for that matter) to say that I'm a heretic because I ask questions is quite silly.
Any ways, this should have been in general discussion in appropriate thread.. Apologies. Grateful to @cmey
Looked up the chazon ish. Though I'll stick with the rambams comments on achiya hashiloni as the one that lived very long.
Does it mean, the others didn't? No.. Do I find it hard to believe? I'll just echo the radak " ze rachok meod" maybe they did.. But apparently it's not relevant unless they hide some missing Torah we want to uncover
Any thinking person should have questions. I have many. Some I’ve found an answer to. Others I don’t yet have the answer but I know that just as there is an answer to the former, there is an answer to the latter as well. It’s how one asks the question that is important. The sum total of human intelligence and knowledge is so minuscule as compared to the vast amount there is to know in the universe that it is barely significant. I believe that chazal and the Torah giants stretching back to Har Sinai had a connection to a source of knowledge greater than anything that can be humanly acquired. It doesn’t mean that one shouldn’t ask questions, but it means that one should approach such questions with humility and the knowledge that it is ok not to understand, yet to accept that there is an answer as well.
בספרו של הר' יעקב גלינסקי ע"ה 'והגדת – 'הגדה של פסח' – רעיונות ולקחים, סיפורים ומשלים", מצינו (עמ' 84):
"בעל התניא זצ"ל השתתף בשמחת נישואין. כמנהג, היה שם בדחן ששמח את המסובין בחרוזים, וכטוב לבו בוודקה החל משמיע דברי תוכחה נוקבים, לא חסך שבט לשונו, הצליף באמרי פיו. הוקיע מידות ותכונות, הנהגות ומעשים, וקבלו תוכחתו ברוח טובה. אהבת תוכחה, מקניני תורה. רק על בעל ה'תניא' דלג, וזה כה מובן. מי יעז להיכוות בגחלתו! אבל אם קנין תורה היא, נחון בה בעל ה'תניא' במידה גדושה. "מדוע דלגת עלי", תבע. "אמור את אשר בליבך!". הוודקה התירה את חרצבות לשונו של הבדחן. נענה ואמר: "וכי מה יתרונו של הרבי עלינו? ידיעת התורה שלו, בנגלה ובנסתר! ואני שאול: האמנם כן?! הבה נבחן – הרי מה שאני יודע, גם הרבי יודע – ומה שהרבי לא יודע, גם אני איני יודע. אלא מאי? רבים הדברים שהרבי יודע, ואני איני יודע?! מה בכך?! והלא רבים לאין שיעור הדברים, שגם הרבי וגם אני איננו יודעים!" פרץ הבדחן בבכי, והרבי בכה לעמתו..."